Danske dagligvarekæder tøver med klimatiltag
Den britiske dagligvaremastodont Tesco vil gå forrest i klimakapløbet, og i den forbindelse har kæden, der har mere end 3000 butikker i Storbritannien, sat en række krav til deres leverandører og samarbejdspartnere for at sænke drivhusgasudledningen.
Det er en del af kædens plan om at være CO2-neutral i hele forsyningskæden i 2050.
Kravene indebærer blandt andet, at leverandørerne skal redegøre for deres nuværende udledninger af drivhusgasser, mens de også skal have nulemissions-ambitioner i løbet af de kommende år.
TESCOS KRAV TIL LEVERANDØRER
- Leverandører skal redegøre for deres drivhusgasudledninger inden udgangen af 2021.
- Leverandører skal selv lave nulemissions-planer.
- Leverandører skal senest i 2023 sætte videnskabeligt funderede tiltag (Science Based Targets, red.) i gang for at nå i mål med planerne.
- Leverandørerne skal skifte over til vedvarende energi.
Kilde: The Grocer
Det skriver det engelske medie The Grocer.
For Tesco er baggrunden for tiltaget ret simpelt. Der skal skæres ned på drivhusgasudledningen, for ellers går det ud over både kloden og deres eget levebrød.
- Fødevaresektoren er desværre allerede ansvarlig for 30 procent af drivhusgasudledningen og mere end 60 procent af det globale tab af biodiversitet. Hvis vi skal undgå de mest alvorlige konsekvenser af klimaforandringer, er hurtig og fælles handling nødvendig for at nå Storbritanniens klimamål. Vi må ikke spilde tiden, siger chief product officer Ashwin Prasad til mediet.
Ashwin Prasad fortæller dog også, at selvom de skruer op for krav og dataindsamling fra leverandørerne, så regner han ikke med, at der opstår en situation, hvor leverandører bliver straffet, hvis de ikke lever op til kravene.
Danske kæder kan godt se fidusen
På dansk jord er mange kæder også i færd med deres egne klimaplaner. Blandt andet har Coop en ambition om at nedsætte deres samlede udledning med 1 million tons CO2-ækvivalenter i 2030, mens Rema 1000 blandt andet har sat en stopper for varer leveret med fly.
Hos Coop kan klimachef Jonas Engberg godt se idéen med Tescos tiltag, men regner ikke med at indføre noget helt identisk i Coop.
- Vi har ikke umiddelbart tænkt os at stille ultimative krav om aflæggelse af klimaregnskaber, eller at vi skal kende alle leverandørernes klimaplaner i detaljer, men vi arbejder på en række initiativer, og er for eksempel i en testfase af en leverandørplatform, som stiller spørgsmål i samme retning som dem, Tesco spørger til, og den tænker vi at rulle ud over de kommende år – i hvert fald til en del af vores leverandører.
Han peger også på, at det for små leverandører kan være en stor mundfuld at skulle redegøre detaljeret for drivhusgasudledningerne.
- Vi er også bekendt med, at det langt fra er alle Coops leverandører, der har kapacitet eller ressourcer til at gennemføre en samlet analyse af deres scope 1-, 2- og 3-påvirkninger i henhold til Parisaftalen, og her vil vi gerne støtte op om, at det alligevel bliver muligt for dem at identificere potentialer og lægge planer, samt sende et signal om, at vi forventer, at der er fokus på klima blandt alle vores samarbejdspartnere, lyder det i et skriftligt svar fra Jonas Engberg.
Rema 1000 kan ligeledes godt se fidusen i Tescos planer, men har heller ikke nogen ambition om at kopiere dem direkte.
- Det er et spændende initiativ fra Tesco, som vi klart vil lade os inspirere af. Vi er selv i gang og har lavet klimaregnskab sidste år, hvor vi har rapporteret på scope 1 og 2 samt transportleverandører i scope 3. Vi skal i gang med Science Based Targets som det første skridt på vejen, siger kommunikationschef hos Rema 1000, Jonas Schrøder.
Forsidefoto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix